Professionele en natuurlijke authentieke Wellness & Beautyproducten

vrijdag 18 februari 2011

Maken BB Creams mijn Gezicht nog Witter of Bleker ?

Ik vond dat ik hier maar eens iets over moest schrijven omdat deze vraag veel aan mij wordt gesteld en
omdat er niet of zeer weinig antwoorden te vinden zijn op het internet en in diverse forums.
Hieronder een voorbeeld van zo'n vraag die per email in mijn postvak kwam;

"Ik had een vraagje over BB Creams. Er zit hier een whitening product in zoals ik zie en zit
 dat in alle BB creams?
 Nu wil ik weten wat dat precies doet? Neutraliseert het plekken in je gezicht of wordt er je 
 er naarmete dat je het langer gebruikt ook echt daadwerkelijk witter/bleker van?
 Ik wil namelijk geen lichtere huidskleur"


Een zeer goede vraag vind ik, en ik heb dit meisje belooft dat ik er een artikeltje over zal schrijven in mijn blog temeer omdat deze vraag, die zo goed is verwoord, ook bij vele anderen zal spelen.

Verder krijg ik veel vragen binnen over of  whitening ingrediënten niet ontzettend schadelijk en gevaarlijk zijn voor de huid. Ook deze vraag zal ik hier proberen te beantwoorden.


Allereerst ga ik in het kort iets zeggen over zelfbruiners alvorens ik de vraag ga beantwoorden over deze whitening, witmakers of blekende middelen in whitening crèmes of BB crèmes.

Zelfbruiners of Tanning Creams
Deze zelfbruinings crèmes zijn een enorm hot item in Nederland en Europa. Toen deze Tanning Creams pas op de markt kwamen zag je er nog uit als een wortel maar inmiddels zijn deze crèmes zoveel verbeterd dat je er zelfs in de winter er mooi natuurlijk gebruind bij kan lopen zonder ooit gebruik te hebben gemaakt van een zonnebank. En omdat een bruin kleurtje lekker gezond staat worden deze producten massaal verkocht.
Het werkzame bestandsdeel in deze crèmes is DHA of dihydroxyaceton, en is eigenlijk een synthetische suiker die reageert met het collageen in de huid en deze verkleurt. Na een aantal dagen is de kleur verdwenen en zul je het opnieuw moeten aanbrengen. Weinig mensen vragen zich af of dit dihydroxyaceton, wat toch een synthetische stof is, slecht is voor de huid.

Whitening of Bleken 
Dan zal ik nu de vraag gaan beantwoorden of whitening ingrediënten in whitening crèmes en BB Creams de huid echt bleker maken.
Zoals zelfbruiners een hot item zijn bij ons, zijn whitening producten enorm populair in voornamelijk Zuidoost Azië. In bijna elk product wordt wel gebruik gemaakt van whitening ingrediënten, zo ook in BB Creams.
En de schrijfster van de mail heeft gelijk dat in alle BB balms whitening ingrediënten zitten. Dit omdat zonder deze ingrediënten de producten simpelweg niet verkocht worden.
In het verleden werd in whitening producten vaak gebruik gemaakt van hydroquinone, een chemisch goedje wat zeer kankerverwekkend was en momenteel in heel veel landen is verboden.
In alle BB balms wordt gebruik gemaakt van het werkzame bestandsdeel Arbutin. Dit is in tegenstelling tot de synthetische stof die gebruik wordt in zelfbruiners, een natuurlijk ingrediënt. Arbutin is het extract van de berendruif plant die blekende eigenschappen heeft voor de huid. Maar eigenlijk is dit effect nihil, wat arbutin meer doet is het voorkomen dat de huid donkerder wordt in plaats van dat het de huid bleker maakt.
Eigenlijk moeten we het zien dat als je een aantal dagen niet buiten komt of in de winterperiode de huid toch wat lichter van kleur wordt, en dit is eigenlijk het whitening effect. Op een toch al blanke huid zal arbutin dus geen effect hebben. Ga je met deze producten op toch in de zon dan zal je huid ook gewoon bruiner worden.
Wat BB Creams wel doen is, wat de mail schrijfster waarschijnlijk al vermoedde, het neutraliseren van de huidskleur. Het verminderd donkerder plekken of overmatig pigment in het gezicht.
Ik hoop dat ik de vraag hiermee beantwoord heb dat de whitening ingrediënten in BB crèmes het gezicht niet witter maken maar uitsluitend een de huidskleur neutraliseert.

Advies gebruik BB Creams op blanke huid.
Hierbij wil ik nog wel even een advies geven bij het gebruik van BB creames op een blanke huid.
Omdat BB creams werken als een foundation zou het kunnen dat bij teveel gebruik het gezicht er echt
witter uitziet. Dit komt niet door Arbutin maar door de stiching. Bij een blanke huid volstaat een dun laagje om een natuurlijk gezonde en stralende huid te krijgen, zonder dat je huid er witter uitziet.
Mocht u meerdere vragen hebben over BB Creams kunt u altijd terecht op bbcreamshop.eu of stuur een mailtje naar info@bbcreamshop.eu










2 opmerkingen:

  1. Heel fijn dit bericht!
    Ik had deze vraag namelijk ook!
    Inmiddels de BB cream Skin79 besteld.. Ben erg benieuwd!
    Gr. Melissa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg bedankt voor deze post! inmiddels bijna twee jaar sinds je dit geschreven hebt, maar er is nog steeds niet zo veel over geschreven. Ik ga denk ik ook maar de BB cream van skin79 bestellen. :)

    BeantwoordenVerwijderen