Professionele en natuurlijke authentieke Wellness & Beautyproducten

zaterdag 22 januari 2011

Zijn natuurlijke Shampoos goed voor je haar?

Hierbij een stukje over de werking van Natuurlijke Shampoo's. Werken ze wel optimaal en zijn ze zoveel beter dan traditionele Shampoos? Ik heb er veel over gelezen en zelf een aantal shampoos zonder sulfaten uitgeprobeerd welke dus niet of minimaal schuimen en ook natuurlijke shampoos die wasnoten als ingrediënt hebben en wel een schuimend effect hebben.

                                             Traditionele Shampoo
Allereerst vind ik traditionele shampoos prima werken. Het maakt mijn hoofdhuid schoon, mijn haar voelt schoon aan en de conditioner die ik daarna gebruik maakt het ook nog eens zacht en glanzend. Wat dat betreft heb ik niets te klagen over deze shampoo's. Het probleem met traditonele shampoo's is dat ze vol met chemicaliën zitten en de meeste shampoo's bevatten ook siliconen dat ik me afvraag of dit nu niet een beetje teveel van het goede is.
Ik pak nu even een willekeurige fles shampoo uit mijn badkamer, in dit geval van het Merk L'Oréal.
De ingrediënten in deze shampoo bevatten de volgende "kankerverwekkende" chemicaliën:
SLES, Niacinamide, Linalool, Tocopheryl Acetate, Sodium Benzoate, Sodium Methylparaben, Sodium Hydroxide, Ethyl Paraben, Salicylic Acid, Limonene, Propylene Glycol.
Verder zitten er siliconen in deze shampoo in de vorm van Dimethicone.

Silicone
Dan de vraag of de toevoeging van silicone in shampoo ongezond is. Silicone in shampoos kun je herkennen doordat deze ingrediënten bijna allemaal eindigen op "cone" zoals bijvoorbeeld Dimethicone. Hoewel siliconen niet gevaarlijk zijn omdat de moleculen te groot zijn om in de huid te trekken hebben ze wel een aantal negatieve kanten.
Siliconen toegevoegd aan Shampoo's zorgen ervoor dat het haar voller lijkt, meer gaat schijnen of zachter maakt waardoor je het makkelijker kunt kammen. Doordat siliconen water opnemen lijkt het haar voller en geeft het meer glans.
Dit is slechts een korte termijn effect. Op den duur zal het juist je hoofdhuid en haar uitdrogen en het haar een dof, grijs en droog uiterlijk geven, doordat het een tekort aan voeding heeft. Vooral mensen met gekleurd of gepermanent haar is het af te raden shampoo's met siliconen te gebruiken.


Natuurlijke Shampoos
Dan de natuurlijke shampoo's. Zijn die dan wel goed?
Natuurlijke shampoos en dan voornamelijk biologische bestaan uit 100% natuurlijke ingrediënten waaronder veel plantaardige kruiden, welke voedingstoffen bevatten die gezond zijn voor zowel haar als hoofdhuid. De vitaminen en mineralen die deze shampoos bevatten zouden het haar een natuurlijke glans geven en futloos haar zou weer veerkracht krijgen. Verder doordat ze uit natuurlijke ingrediënten bestaan is de kans op allergische reacties minimaal. Zelfs wordt er beweert dat door biologische shampoos te gebruiken de kans op haaruitval minder is en er zelfs hernieuwde haargroei optreedt.

Test
Doordat traditionele shampoos boordevol chemicaliën en siliconen zitten ben ik een tijd geleden overgestapt op biologische shampoo. En dit van verschillende merken.
Wat meteen opvalt is dat natuurlijke shampoos niet of minimaal schuimen omdat er geen gebruik gemaakt wordt van sulfaten. Doordat ik nogal dik haar heb had ik bij het wassen geen idee of ik mijn haar nu goed reinigde of juist niet. Maar misschien is dat psychisch maar na verloop van tijd had ik dat onprettige gevoel nog steeds. Omdat ik een nogal vette hoofdhuid heb werd mijn haar na verloop van tijd ook steeds vetter bij het gebruik van dit soort shampoos. Doe ik iets fout?
Omdat ik dus eigenlijk vind dat shampoos horen te schuimen ben ik toen overgestapt naar een natuurlijke shampoo op basis van wasnoten. 
Wasnoten zijn de vruchten van de zeepnoten boom die een stof bevat die net als zeep schuimen. En inderdaad de shampoo op basis van wasnoten schuimde redelijk. Maar ook hier had ik het gevoel dat het mijn haar niet vol reinigde, zelfs na meerdere keren wassen. Ook bleef mijn haar vettig omdat wasnoten wel schuimen maar geen vet oplossen.

Mijn Conclusie
Ik vind dat shampoos moeten schuimen om je haar goed te kunnen wassen. Dus alle natuurlijke shampoos die niet schuimen vallen wat mij betreft af als goede shampoos.
Dan de shampoos op basis van wasnoten, deze zouden redelijk kunnen werken bij mensen met droog haar en een droge hoofdhuid.
Persoonlijk zou mijn keus een shampoo zijn die volledig natuurlijk is, geen SLS bevat maar een mildere sulfaat.
Voorbeelden van milde sulfaten zijn: natrium coco sulfate, coco glucoside, PEG-80 sorbitanlauraat en zo het je er nog wel meerdere.
Je hebt dan een shampoo die schuimt en reinigt op basis van een milde sulfaat, geen verdere chemicaliën bevat en geen siliconen. Toch zal zo'n shampoo verder volledig natuurlijk zijn waardoor het, het haar de natuurlijke voedingsstoffen geeft.

Ik zou het leuk vinden om jullie reactie te horen op mijn conclusie.

29 opmerkingen:

  1. ik gebruik sinds kort ook af en toe een natuurlijke shampoo. Het schuimt idd niet, dat is nogal lastig als je het goed wilt verdelen over je hoofdhuid! én het ruikt niet zo lekker als de 'gewone' shampoo's! Maar het is natuurlijk wel fijn als er geen overbodige rommel in je haar zit! ik test nog even door met de natuurlijke shampoo en hoop dat mijn haarconditie erop vooruit gaat! (ik heb trouwens ook erg dik haar, maar wel droog/pluizig haar!)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Naast dat biologische of natuurlijke cosmetica veel beter is voor jezelf, is het ook veel beter voor het milieu.
    ik koop altijd mijn spulletjes bij www.biomy.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik gebruik de Bio belle wasnoten shampoo bij www.geenparfum.nl. Ik maak van wasnoten zelf ook wel eens een shampoo, maar is vrij dun.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb dan toch weer een andere kijk op de zaak. Ik ben er de laatste tijd grondig ingedoken en mijn bevindingen zijn de volgende. Inderdaad, zorg dat er geen siliconen zitten in je shampoo. Je shampoo moet juist alles eruit wassen. Sulfaat vrije shampoos raad ik af (tenzij je weinig styleproducten erin gooit). Gebruik je veel styleproducten, (denk aan haarlak en gel etc.) dan heb je gewoon een goede shampoo nodig, sulfaten zijn juist nodig om de zware siliconen (zoals dimethicone e.a.) op te lossen en uit je haar te verwijderen. Het is belangrijk dat je hoofdhuid goed gereinigd wordt, omdat je haarfollikels verstoppen van alle styleproducten en je hebt ook nog eens te maken in sommige delen van het land met omgevingsverontreiniging. Veel mensen gebruiken een zooi styleproducten en schrikken van de verhalen rond sulfaten. Gaan dan hun haren wassen met biologisch spul en dan vragen ze zich af waarom ze zo'n last hebben van haaruitval? Wel is het inderdaad zo dat sulfaten een uitdrogende werking hebben. Let er dan op dat er voldoende voedzame stoffen toegevoegd zijn aan je shampoo. Of gooi een scheutje olie bij je shampoo. (argan, amandel, jojoba) Dat zorgt ervoor dat de olie die door de sulfaten uit je haar worden gehaald er direct weer in worden geplaatst. Ik gebruik zelf spullen van nioxin, niet zo goedkoop, maar ik heb een gevoelige hoofdhuid en daar heb ik nu geen hinder meer van. Ook was ik mijn haar maar eens per week, doordeweeks spoel ik het tussendoor uit en gooi er een conditioner in. Eens per week wordt alles helemaal gereinigd. Overigens vind ik in natuurlijke producten (zoals de Tuinen bijvoorbeeld beweert) ook syntetische producten en bepaalde siliconen. Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De persoon die als laatste heeft gereageerd, heeft wel een punt in die zin dat je niet zonder een "sterke" shampoo zult kunnen als je veel stylingproducten gebruikt. Maar dan vraag ik me wel af wat de zin van bio-shampoo is, als je zoveel stylingproducten gebruikt die wel vol chemische rotzooi zitten. Als je het effect wilt uittesten van een gezonde shampoo, moet je ook alle andere ongezonde haarproducten bannen. Een bio-shampoo zal geen wonderen kunnen uithalen. Als je je haren verstikt met silliconen en andere slechte producten, zal die bio-shampoo dat niet ongedaan kunnen maken.

    Ik vind het wel een zeer interessant topic. Ik ben zelf op zoek naar een goede bio-shampoo, juist omdat ik gehoord had dat je haren er na een tijdje minder vet van zouden worden. De uitleg klinkt logisch: je hoofdhuid maakt meer vet aan wanneer je een agressief reinigende shampoo gebruikt die je hoofdhuid uitdroogt; wanneer je een zachte shampoo, zonder sulfaten gebruikt, zou je hoofdhuid minder vet gaan aanmaken, omdat ze minder uitgedroogt wordt door de shampoo. Mooie theorie, maar ik ben benieuwd of het voor mij in de praktijk ook zo zal werken...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Als je een shampoo koopt zorg dan dat je een shampoo neemt die bdhi KEURMERK heeft. Dan weet je dat je een shampoo heeft die aan bepaalde normen moet voldoen. Je kunt ook aleppozeep gebruiken. Deze schuimt erg goed.
    Alleen je haar wordt wel moeilijk doorkambaar.
    Als cremespoeling kun je maken van 4 eetlepels citroensap en 150ml water. Even in laten trekken (paar minuten) en uitspoelen. Je kunt ook appelazijn (biologisch) gebruiken om als cremespoeling te gebruiken. Aleppozeep kun je bij de biowinkels vinden. Er zit ook laurierolie in. Hoe hoger die is hoe sterker de zeep is. Mensen met eczeemklachten,psoriasis,middelzwaar acne. Hebben erg baat bij minstens 32% laurierolie. Als je deze klachten niet hebt zou ik voor een lichte kiezen tot 16%. Je kunt je haar ermee wassen als ook je huid. Daarom is het multi-funtioneel.
    Ik vind dat de aleppozeep erg hydrateert of eigelijk vettig maakt. Want vocht toevoegen aan je huid kan niet,wel vet om het soepeler te maken.
    Tijdens de vakantie is het erg handig om je kleren mee te wassen.
    In Aleppozeep zit INCI: oleaeuropea, laurusnobilis, aqua, sodiumhydroxide
    Ingrediënten: 100% natuurlijk (70% olijfolie, 20% laurier)

    Je kunt olijfzepen altijd herkennen. Deze zinken namelijk niet door de hoeveelheid olie die er in zit maar blijven drijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb op een amerikaanse site Wen Haircare gevonden. Dat ziet er erg goed uit. Volledig natuurlijk en ook zonder schuim. Je doet het in je haar en zorgt dat het goed over je haar verdeelt wordt. Eerst met de handen en daarna met een grove kam. Even in laten trekken en dan uitspoelen.
    Helaas staat er hier ook niets bij over wat het met de huid doet ...
    En helaas wordt dit nog niet geleverd in Europa ...
    Voor de geïnteresseerden de website: http://www.wenhaircare.com/

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik gebruik al enige tijd Natulique shampoo. Daar zit een eco certificering op en bevat organische producten. Ik ben zeer tevreden. Ik bestel het via www.greencompany.nu daar hebben ze een handige webwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Raar dat je vind dat het moet schuimen, dat is net de marketing truc, en daar trap jij dus mooi in hahahahaha.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. schuim zorgt ervoor dat het product (shampoo) goed wordt verdeeld over het haar.... en daardoor het haar effectiever schoon wordt...dus schuim is nuttig en niet alleen marketing. Persoonlijk vind ik licht schuimende shampoo van bio winkel of kapper erg goed

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vichy heet nu ook een Sulfate vrije shampoo. http://www.cremestore.nl/vichy/sulfate-free-shampoo

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Sulfaten werken ontvettend, en zijn dus nodig om goed te reinigen. Sulfaten worden ook veel gebruikt in zeep. In principe zijn sulfaten niet gevaarlijk. Behalve als je het langdurig op je huid laat zitten of als het er in hele grote hoeveelheden inzit. Maar dit is natuurlijk niet het geval bij shampoo of zeep. Het werkt dus heel goed reinigend/ontvettend en is daardoor (in mijn mening) nodig in shampoo.
    Het voordeel van een meer natuurlijke shampoo is dat er geen troep inzit en meestal meer werkzame olien of kruiden die ook daadwerkelijk iets doen. Ik ben zelf ontzettend fan van lush, vooral van de vaste shampoo's ( maar eigenlijk alle haar en gezichtsproducten). die werken goed en bevatten veel kruiden en olien waar je haar en hoofdhuid iets aan heeft, verder zit het niet in een plastic fles en kan je er ontzettend lang mee doen. Zeker een aanrader

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Op reactie van 3 maart:
    Marketing is pure psychologie!
    Het is niet het schuim dat ervoor zorgt dat de shampoo goed over je haar verdeeld wordt, maar het zijn je handen die daarvoor zorgen. Het is slechts je gevoel dat zegt dat het 'goedje' beter verdeeld wordt, omdat je het kunt zien... en dus weten we ook niet of het haar schoner wordt dan shampoo zonder schuim. Mijn inziens is het gewoon een marketingtruc om je een goed gevoel te geven. Alle marketing is uiteindelijk psychisch. Waarom deze niet?

    Ik gebruik zelf al tijden Grahams uit Australië. Helaas komen de produkten nu van een vestiging in Waalre (NL). Was de shampoo eerst nog een soort van dikke en groenige zalf dat je uit de fles moest drukken, nu is het een waterig goedje dat bijna vanzelf uit de fles loopt en daarna van mijn handen. Overigens schuimde het toen helemaal niet en voor mij werkte het prima. Nu schuimt het voorzichtig, maar zorgt het voor een extreem droge hoofdhuid en jeuk ; verdund om er een berg geld mee te verdienen. I never had such an itchy head!
    De natuurlijke balans en werking (tegen eczeem) zijn nu volledig uit het produkt. De fles heeft ook een net andere kleur geel. Grahams Waalre beantwoord helaas mijn vragen niet. Vertrouwen in de Nederlandse bio-markt heb ik helaas al een tijdje niet meer... Juist ja, door de marketing strategie in bioland. Ik ben ook zelf mijn bio-wasmiddel gaan maken. Ik ga daarom voor de tip van 17-09-2012 om zelf shampoo te maken. Thx hiervoor!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik gebruik al jaren Urtekram shampo, overigens ook Urtekram tandpasta. De shampo schuimt prima, in de tandpasta zit geen fluor. Het menselijk lichaam is niet in staat fluor af te breken en slaat dit dus op. Iets wat erin komt, niet gebruikt wordt en er niet weer uit gaat is niet goed.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Niacinamide is niet kankerverwekkend, het is vitamine B3 en heel goed voor je huid als het in dagcreme zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Helemaal eens met de reactie van 4 mei: voor je gevoel heb je schuim nodig om je haar schoon te krijgen omdat je voelt dat de shampoo door je hele haar zit. Maar wie zegt dat je een product zonder schuim niet goed over je haar kunt verdelen? Het voelt alleen minder lekker en dat is inderdaad precies de marketingtruc. Wat je voelt zijn nou juist de schadelijke chemische stoffen.

    Hier in huis gebruiken wij sinds drie weken geen shampoo meer. (Ik heb na intensief internet-onderzoek een lijst van schadelijke chemische stoffen opgesteld en vervolgens mijn tientallen verzorgingsproducten hier in huis onder de loep genomen en blijkt dat overal minstens 4 tot wel 20 (!) schadelijke chemische stoffen in zitten, dus alle crèmes, haarproducten, maskers, enz. zijn de deur uit.) In plaats daarvan gebruiken we olijfoliezeep met laurierolie voor lijf, handen, gezicht en haar. Bevalt prima!

    Alleen blijk je zeep niet goed uit je haar te kunnen verwijderen als er veel kalk in het water zit en dat is hier (in Zuid-Holland) het geval. Dan gaat het zich stapelen en krijg je stug haar, wat overigens wel heel fijn is voor je styling: je hebt meteen een natuurlijke gel of wax voor je haar.

    De oplossing voor gestapelde olijfolie (door de olie voel je overigens ook dat het zich goed over je haar verdeelt en het spoelt niet acuut weg onder de douche): naspoelen met appelciderazijn (bijv. de biologische van de AH dus zonder chemische toevoegingen)!

    Ik vond het heel apart om hiermee aan de slag te gaan, maar het werkt echt. Olijfolie en azijn reinigen je haar en door de olie wordt je haar zacht en van de appelciderazijn gaat het glanzen en wordt je haar gemakkelijk doorkambaar en je spoelt de olijfolie er dus mee uit. Je kan ook een mix maken van vloeibare olijfolie, water en appelciderzijn. Of van natriumbicarbonaat, water en appelciderazijn.

    Verder bestaan er ook shampoo's o.b.v. olijfolie, of brandnetel of wasnoten inderdaad, maar die zijn vaak erg prijzig. Het is maar net wat je wilt: zelf knutselen is veel goedkoper (wij hebben uitgerekend dat we van EUR 1,60 appelciderazijn en EUR 2,60 bicarbonaat minimaal 30 keer ons haar kunnen wassen, wat vergelijkbaar is met, of meer is dan een standaardshampoofles (zelf gemaakt hebben wij dan 7,5 bidon die we in 4-5 keer opgebruiken) en het kan nog goedkoper denk ik, wij hebben het bij duurdere winkels gekocht).

    BeantwoordenVerwijderen
  17. ps

    Bijkomend voordeel van het gebruik van olijfolie onder de douche: je voeten worden superzacht en eelt verdwijnt als sneeuw voor de zon. En je hebt na het wassen van je gezicht geen gezichtscrème meer nodig (die ik al 20 jaar tweemaal daags gebruikte en waarvan ik dacht dat ik echt niet zonder kon)!

    Chemisch = droogt je haar en huid uit, al merk je dat niet omdat je steeds een laagje zacht voelende troep over je huid en haar legt.
    Natuurlijk = echt voedend voor je haar en huid + je vet- en vochtbalans blijft zoals het zijn moet.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Aan iedereen die de zeep+azijn routine heeft: STOP.

    Zeep/bakpoeder is hoog basisch, azijn logischerwijs een zuur. Het ene lost het andere op. Maar je onderwerpt je huid en haar wel op zeer korte periode aan een whiplash van erg hoge pH naar erg lage pH, niet zo gezond als puntje bij paaltje komt.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Je moet ook eens kijken naar de natuurlijke shampoo's van JASON. Geen sls of andere slechte ingredienten :).

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Een andere natuurlijke silicoonvrije shampoo, zonder SLS, SLES of andere slechte chemische stoffen is shampoo van Colourwell. Ze hebben er ook conditioner van.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik gebruik de natuurlijke bier-honing volume shampoo van Logona met keurmerk.
    Fijn in gebruik. Daarbij gebruik ik ook een natuurlijke haarspoeling van Logona.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. SLES vind ik geen probleem want het is bedoeld om je hoofdhuid te reinigen en zou niet weten waarom het slecht zou zijn, en dat siliconen soms slecht kan zijn dat begrijp ik wel want dat is mij ook een keer overkomen

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik heb verschillende biologische shampoos die wel schuimen. Verder is het logisch dat je haar niet volledig gereinigd wordt. Je haar heeft talg nodig als verzorging, dat wordt aangemaakt door je hoofdhuid. Als je gewend bent om chemische shampoo te gebruiken gaat je hoofdhuid extra veel talg aanmaken omdat dat iedere keer volledig weggewassen wordt. Daarom is je hoofdhuid ook vet. Als je de biologische shampoo langer zou gebruiken heeft je hoofdhuid de kans om zich te herstellen, de talgproductie komt dan weer in balans en je zult zien dat je haar schoon wordt en je hoofdhuid minder vet. Zelf had ik last van roos, een vette hoofdhuid en erg veel jeuk. Door biologische shampoo te gebruiken ben ik hier volledig vanaf gekomen, maar dit heeft wel een tijd geduurd. Je moet dus wel geduld hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Shampoo van het merk Herbelle is plantaardig en goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik gebruik Maria Nila Volume...echt een topper

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik gebruik al meer dan 20 jaar de shampoo-zepen van Ida en ik hoop dat ze nooit stoppen met zeep maken. De zepen zijn volledig biologisch, schuimen gewoon, en zijn ook goed voor allerlei haarproblemen. En ze ruiken zo lekker dat je ze bijna wilt eten. Als je op Ida soaps uit Chagrin Valley googelt dan vind je hun shop.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. 20 jaar moest 10 jaar zijn, maar maakt niet uit :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Natuurlijke cosmetica voelt veel beter in mijn haar. Ik shop bij https://www.organicareshop.com

    BeantwoordenVerwijderen