Op de valreep van het oude jaar kunnen jullie een korte samenvatting vinden van de Top 5 verwachte ontwikkelingen in de Spa industrie. Dit is tot stand gekomen na gedegen onderzoek door SpaFinder.com die een Top 10 hebben gepresenteerd. Ik zal ze niet alle 10 behandelen maar heb de 5 belangrijkste ontwikkelingen hieronder kort samengevat.
Voor de Top 10 en het uitgebreide rapport van de Trends in 2011 kunnen jullie terecht op Spafinder.com.
Top 10:
1. Vergrijzing
De bevolking van Noord-Amerika, Japan en Europa vergrijst in een rap tempo. De Spa industrie gaat hier op inspelen door allerlei programma's aan te bieden behorende bij deze leeftijdsklasse. Het gaat hier om investeringen in speciale apparatuur, actitviteiten programma's, marketing en personeel. In kuuroorden zullen steeds meer diensten worden aangeboden als Fysiotherapie, Orthopedie, Revalidatie, Sportgeneeskunde, herstel en verlichting van bepaalde kwalen.
2. Azië is de markt
Historisch gezien is azië altijd de trendsetter geweest in de mondiale Spa industrie. Oosterse technieken zoals Yoga, Shiatsu, Thaise Massage en Ayurvedische geneeskunde hebben het karakter van Spa's over de hele wereld beinvloed. De economieën van China en India groeien explosief en ook de landen daartussen als Thailand, Vietnam, Cambodja, Indonesië worden meegetrokken. Hiertoe is er met name in China een explosieve groei van het gecombineerde hotel/spa aanbod met een enorme luxe naast de traditionele kuuroorden. Verder zullen Europa en Amerika steeds meer toeristen uit deze landen trekken vandaar dat de ontwikkeling in Azie nauwgezet in de gaten zal worden gehouden en de Spa industrie in de Westerse landen zullen deze nieuwe toeristen optimaal willen bedienen.
3. Zoutkamers en "Zoutgrotten"
Spa's zijn steeds meer bezig met de ontwikkeling van zout therapie. Zout therapie is een eeuwenoude traditie uit Oost-Europa. Zout is goed voor de huid en luchtwegen vandaar dat kuuroorden steeds meer investeren in speciale zoutkamers waarbij ze een natuurlijke zoutgrot microklimaat nabootsen. Zoutkamers komen er in twee variëteiten: Stoom en droog. Bezoekers kunnen tot rust komen in een witte wereld van zout dmv zoutblokken of zelfs stalactieten. Hier kan men tot rust komen in een witte wereld en het inademen van de zoutlucht.
4. Explosieve toename van Spa merken.
Door de explosieve groei van de Spa industrie is er tevens een toename te verwachten van nieuwe Spa merken. Allereerst zullen veel grote hotelketens hun eigen lijn gaan lanceren. Verder zullen veel merken in opkomende markten zoals China en India hun inheemse merken uit te breiden over de wereld. Veel van deze nieuwe merken zullen gericht zijn op betaalbaarheid en eenvoudigheid.
5. Groupdeal
Spa en kuuroorden zullen steeds meer gaan werken met kortingen in de vorm van deals, waarbij mensen tegen groepskorting een spa kunnen boeken. Verder zullen Spa en Kuuroorden dmv deze groepdeals zoals bijvoorbeeld Groupon of LivingSocial een veel grotere doelgroep kunnen aanspreken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten